הדפסת תלת מימד

לעוף על היצירתיות שלך עם הדפסת תלת מימד

הדפסת תלת מימד מאפשרת לנו לבטא את הרעיונות הכי יצירתיים שלנו ולהפיח בהם חיים. נניח והתעוררת בוקר אחד עם רעיון מבריק. זה יכול להיות משחק כלשהו, פיסת אומנות או רכיב במנגנון שישנה את העולם.
ועכשיו, נניח ויש לך חשק עז לחלוק אותו עם מישהו.

עד היום, העברת הרעיון הזה לאחרים, הייתה עניין מסובך מאד.
לא משנה כמה שרטוטים, הסברים ודוגמאות הבאת, ברוב המקרים, הצד השני לא הבין על מה המהומה.

ואז נכנסה מדפסת תלת מימד לתמונה.

היא אמנם כאן כבר יותר מ-4 עשורים, אבל רק בשנים האחרונות, הדפסת תלת מימד התגלתה כטכנולוגיה מהפכנית. כזו, שיוצאת מגבולות המעבדה או חדרי הגיקים בלבד, והופכת למיינסטרים של ממש.

זה קרה ככל שטכנולוגיות הדפסת התלת מימד השתכללו, ההיצע גדל, הביקוש גבר והמחיר ירד; מה שאומר שאפשר למצוא כיום מדפסות תלת מימד בארגונים רבים, אבל מרגש לא פחות – בשימוש אישי.
גם אם לא נמצא אותה עדיין בכל בית, יותר ויותר אנשים מבינים כיצד הטכנולוגיה הזו 'גדולה יותר מהאינטרנט', כפי שתיארו אותה מומחי טכנולוגיה רבים.

מדפסת תלת מימד מאנקי מייקרס
מדפסת תלת מימד – אז מה הסיפור?

אולי הגדולה המשמעותית ביותר בטכנולוגיה הזו, היא היכולת להעביר רעיון, כל רעיון, לעולם האמיתי. שכבה אחר שכבה.

האפשרויות של ייצור מוצרים עם מדפסת התלת מימד הם כמעט אינסופיים, מיצירה של דגמים פשוטים, דמויות מסרטים ומשחקים, פרטי לבוש, תכשיטים, אוכל טעים ואפילו בתים.
בהדפסה, שכבה אחר שכבה, אפשר לראות בעיניים איך החזון הופך למציאות שאפשר למשש, להבין ואז לקחת הלאה, להמשך פיתוח.

הטכנולוגיה הזו הולכת ומשנה את הדרך שבה אנחנו חושבים, יוצרים, מעצבים ומייצרים; עם כל שנה, היא נעשית חלק בלתי נפרד מעולמם של מהנדסים, מעצבי מוצר וכן – גם מייקרים חובבים.

כך שלא פלא שהדפסת תלת מימד נכנסת בצעדי ענק לתעשיות, אבל יותר מכך – למערכות החינוך, התרבות והאומנות של כולנו. ואותנו, זה כמובן מאד משמח.

הדפסת תלת מימד מאנקי מייקרס

מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה בתלת מימד?

לפני שנספר מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה בתלת מימד, אולי מילה על איך זה עובד.

הדפסה בתלת מימד היא רק חלק במארג שלם, שמתחיל, כמו תמיד – בראש שלנו. בגדול? בראשית, היה רעיון.

את הרעיון הזה משרטטים (לשלב הזה קוראים Computer Aided Design ובקיצור CAD), מעבירים לסלייסר, בו מתכננים איך נייצר את המודל (בשלב שנקרא Computer Aided Manufacturing ובקיצור CAM). ואז, את הדגם המעוצב, מעבירים למדפסת תלת המימד. והיא, שכבה אחר שכבה של חומר, הופכת אותו לאובייקט מוחשי, ממשי ומוצק.

זה יכול להיות זוג מכנסיים, המבורגר, ספל קפה או רכיב של מטוס. תלוי עם איזה חומר בחרתם לעבוד ומה בא לכם לייצר היום.

בעצם, לא משנה מאיזה עולם תוכן אתם מגיעים, כמעט שאין חלק שמדפסת תלת מימד לא תדע להדפיס עבורכם, מאבות טיפוס פשוטים ועד עיצובים מורכבים.

למשל, בעולם הרפואה, הדפסת תלת מימד מחוללת מהפכה ענקית החל מייצור תותבות בהתאמה אישית, ועד להדפסת שתלים ואלמנטים שונים המשתלבים בניתוחים מורכבים. גם בענף האדריכלות והבנייה, המזון, העיצוב והפנאי.

הדפסת תלת מימד צוברת תאוצה ומשתלבת בייצור אבות טיפוס ביעילות רבה יותר, ובעלויות מופחתות ביחס לייצור מסורתי.

מה אפשר לייצר באמצעות מדפסת תלת מימד

האם הדפסת תלת מימד הורסת, או תורמת ליצירתיות שלנו?

אולי אחד העניינים היותר מרגשים (לפחות אותנו) בהדפסת תלת מימד, הוא הפוטנציאל המטורף על היצירתיות שלנו והתרומה שלו לתנועת מייקרים בחינוך.

את הטכנולוגיה הזו, כמו רבות אחרות, אפשר למנף לכיוונים חסרי גבולות באומנות, בתעשיית העיצוב ובהפיכת רעיונות מיוחדים למוצרים חדשים, כמו משחקים למשל.

כבר שנים שהדפסת תלת מימד מציתה את הדמיון של אמנים, מעצבים ומייקרים, שרותמים את הטכנולוגיה כדי ליצור פרטי עיצוב שונים ומקוריים, פונקציונליים או סתם בשביל היופי.

איך הדפסה בתלת מימד משפיעה על העולם הטכני והטכנולוגי שלנו?

בנוסף לתרומה האמנותית והיצירתית, הדפסה בתלת מימד מעבירה אותנו חתיכת שיעור בטכנולוגיה, ובחשיבה טכנית.

אצלנו במאנקי מייקרס, הדפסת תלת מימד משתלבת בתהליך חשיבה גדול והוליסטי. שאמנם בסופו יש לנו מוצר מוגמר (כמו מכונה), אבל לאורכו של המסע אנחנו לומדים על Design Thinking, שרטוט רעיון והמרה לשפת מכונה, הדפסת תלת מימד, חיתוך לייזר ואפילו שילוב ותכנות של מיקרו בקרים.

אבל זה אפילו יותר מזה.
אפשר להגיד שבתוך מכונה לא גדולה במיוחד, מרוכזים כל כך הרבה מסרים, תובנות חשובות וכלים חינוכיים רבי עצמה. לא פחות.

מדפסת תלת מימדית משתלבת בכל מקצועות ה-STEAM. מטפחת את הידע הטכני על ידי לימוד עקרונות עיצוב, גיאומטריה וצורות הנדסיות, וגם מאפשרת ראייה מרחבית, חשיבה בצוות ופתרון בעיות.

אבל בשונה משיעור 'רגיל', את המסר החינוכי אנחנו מקבלים בכיף ובתהליך אינטראקטיבי.
ילדים, למשל, מפיקים הכי הרבה הנאה משימוש במדפסת תלת מימד.

בעזרתה הם חוקרים את תחומי העניין שלהם. מתנסים בכישלונות (לפעמים יוצא מהמדפסת משהו שנראה כמו גוש של …הבנתם). מתמכרים להצלחות ומבינים צי'ק צ'ק עניינים שקשה מאד להעביר בדרך אחרת.

הודות למדפסת התלת מימד, צוברים הילדים שעות משמעותיות של התנסות בשטח, בדרך של ניסוי וטעיה, שרטוט ומחיקה, הצלחה, כישלון וחוזר חלילה; כישלונות שבזכותם מפתחים את החוש, מחדדים את העשייה ורואים שיפור והצלחה.

ועל זה אנחנו אומרים – דיינו.

תוכן עניינים
Asset-11
"מאנקי מייקרס הגיעו אלינו לJLM SPARK - מרכז החדשנות של עיריית ירושלים, להעברת סדנת מייק להורים וילדים שבה בנינו מנורות לסוכה מעץ בחיתוך לייזר. הסדנה הייתה מקסימה ומקצועית ביותר! כללה הסבר תאורטי מעניין וזמן יצירה משותף. הילדים וגם ההורים מאוד נהנו. ההדרכה בסדנה הייתה מעולה, התקשורת מול מאנקי מייקרס הייתה נעימה ונוחה לאורך כל הדרך, הם זמינים מאוד וענו על כל הצרכים שלנו. מומלצים מאוד!!!"
תם, מרכז החדשנות של עיריית ירושלים
"בכנות? זו אחת הסדנאות היותר מגניבות שהיו לנו בחברה"
נ', משרד רוה"מ
"יופי של סדנא, למדנו על מעגל חשמלי, ראינו את הלייזר ומדפסת תלת מימד בפעולה לירון היה סופר סבלני ומקצועי עם הילדים וכולנו מאוד נהנינו, מומלץ!"
ורד
"הגענו למייקר-וואן, ולא רצינו ללכת!"
מיכל, הגיעה עם המשפחה המורחבת
"הילדים מגלים סקרנות, עניין ושביעות רצון גבוהה מהפעילויות המתקיימות בשיעורים אלו. בתקווה להמשך שיתוף פעולה גם בשנה הבאה"
אושרת אליה, מנהלת בית הספר "פיכמן"
"התוכן המועבר מגוון, מעניין ומשיג את מטרותיו – פיתוח חשיבה יצירתית, פתרון בעיות, חיזוק תחושת המסוגלות והביטחון העצמי. החוויה מייצרת אצל הילדים העצמה והם מחכים בקוצר רוח למפגשים אלו"
גלי שלומוביץ, מנהלת בית חינוך יצחק נבון ראש העין
"כל תלמיד זוכה להתייחסות אישית ומותאמת להיכרות איתו. הילדים יוצאים מהמפגשים עם עולם חדש ופחות מוכר ומדווחים על הנאה רבה"
הילה בן פורת, מנהלת מחלקת חינוך - מועצה מקומית אליכין
"מאנקי מייקרס הגיעו עם ה- MakerVan שלהם, הערך החינוכי לילדים ולהורים שהשתתפו בפעילות היה רב ושביעות הרצון הייתה גבוהה מאוד"
טלי ארנולף וולגמוט, לשעבר מנהלת מיזם 'המרחב החינוכי השלם' בבית ספר יסודי 'קדם', במ.א. עמק חפר
"רון ולירון דאגו לתיאומים וליצירת כל התנאים להצלחה מירבית בעזרת תכנון מראש והענקת חוויה ייחודית לכל תלמיד ולכל קבוצה. הם סייעו למאות ילדים הלומדים בעמותה לקבל חוויה משמעותית ועם קונטקסט לחומר הלימודי כפי שהגדרנו אותו"
מיכל איבגי, יזמת ומנהלת עמותת בבא-דע
"יש לי הזכות להיות עדה ממקור ראשון להשפעה החיובית של גישות החינוך החדשניות של מאנקי מייקרס"
שירלי חביב, מנהלת בית החינוך יהל"ם רמת גן
"המשובים ודרכי הערכה לאורך שנת הלימודים, הן של תלמידי בית הספר והן של צוות ההוראה היו מוצלחים ולשביעות רצון במידה רבה מאוד"
שלמה אטיאס, מנהל בית הספר רמב"ם אליכין
" אירחתי שישה קטועי גפיים לצורך התאמת פרוטזה, וימים ספורים לפני המפגש המיועד, המכונה שלי הפסיקה לעבוד. קולגות המליצו על רון ולירון שעבדו איתנו בעבר, ובחרתי לעשות להם טלפון, תוך כדי שהסברתי את המצב אליו נקלענו. רון ולירון הבינו את הצרכים והגיעו במהירות עם הוואן, לפני הזמן הנקוב ועזרו לנו מבוקר ועד ערב לייצר את המוצרים שלנו"
עדי טולדאנו, מנהלת קהילות TOM ישראל
"מאנקי מייקרס תכננו, עיצבו וביצעו עבורנו עד כה, ארבעה מרחבי מייקרים. העבודה של מאנקי מייקרס הייתה מאוד מקצועית, משלב הייעוץ ועד לשלב היישום, תוך התמקדות בצרכי המשתמשים ומיצוי תקציבים מול צרכים. המרחבים סופקו בלוחות הזמנים המוסכמים ולשביעות רצונם הגבוהה של הלקוחות שלנו"
רועי גולדנברג, מנהל מיזם TOM
שקופית קודמת
שקופית הבאה
המוסד החינוכי שלנו חייב כזה!
מתלבטים? תנו לנו לעזור